lördag 1 februari 2020

Guide: Hur börjar man investera? Del 1/?

Jag kommer starta en guide kring hur man enklast kommer igång med sparande och investeringar. Guiden kommer vara uppdelad i flera delar och kommer uppdateras då och då. Du får gärna länka denna till nära och kära ifall de behöver hjälp att komma igång!

Under den senaste tiden har många av mina vänner blivit intresserade av aktier och investeringar. Antagligen är en stor anledning FOMO (fear of missing out) efter 2019 års uppgångar.

Risken att börja investera precis på toppen av en konjunktur finns givetvis. Men att försöka tajma detta är otroligt svårt, om inte omöjligt. Folk har pratat om att lågkonjunkturen är här i så många år att de har missat väldigt många % uppgång i jakt på dippen. Man brukar säga att time in the market är bättre än timing the market. Varken du eller någon annan vet när dippen kommer komma. Det är helt enkelt bättre att börja investera redan nu och att månadsspara, på så sätt kommer du få ett bra GAV (Genomsnittligt AnskaffningsVärde) över tid.

Grafen visar mina inköp i Spiltan Globalfond Investmentbolag. Jag månadssparar 500 kr i månaden i denna fond. Köpen har skett både i toppar och i dalar vilket gör att man över tid får en bra inköpskurs. Även om denna graf visar en fond så fungerar principen exakt likadant för aktier!
Med det sagt så behöver du givetvis först välja vilken bank du ska använda dig av i ditt sparande. Jag använder mig av Avanza, varför jag kommer använda de som referens framöver. Med det sagt finns det även andra banker som är bra för aktiehandel såsom Nordnet. Vilken bank du använder är helt upp till dig.

Det första steget för dig är att kolla på ditt bankkonto. Har du en buffert? Har du några pengar kvar alls i slutet av månaden? 

Buffert
  • Det är svårt att ge någon generell riktpunkt över hur stor buffert man ska ha. Det beror helt och hållet på var du är i livet. Har du familj, villa och bil så behöver du en buffert som är mycket större än vad du behöver som student. Bufferten ska kunna täcka alla oväntade utgifter för dig. 
  • Jag är student och hyr ett rum i en korridor. Jag äger ingen bil eller något annat som kan orsaka en stor utgift. Därför har jag satt min buffert till 10 000 kr, vilken jag har på samma bank som jag har mitt kort kopplat till. 
Pengar kvar i slutet av månaden? 
  • Har du redan en del pengar sparade? Ligger de på ett konto på en storbank där du inte får någon ränta? Innan du börjar tänka kring investeringar så är det första du bör göra att sätta in pengarna på ett räntekonto. Jag använder mig av Sparkonto + Collector hos Avanza. De erbjuder i skrivande stund en ränta om 0,65% och har fria uttag. Alltså ingenting du blir rik på, men bra mycket bättre än att inte få något alls. Detta konto täcks av insättningsgarantin upp till 950 000 kr. Detta gör att du får ersättning av staten upp till detta belopp om Collector skulle gå i konkurs. Du kan läsa mer om den statliga insättningsgarantin här

Sammanfattningsvis bör du först och främst bygga upp en buffert. Hur stor bufferten bör vara beror på hur din levnadssituation ser ut. Därefter rekommenderar jag att starta ett räntekonto på en nätbank, sätta in ditt redan sparade kapital på ett räntekonto. Därefter kan du ta dig den tiden som behövs för att läsa vidare om hur du ska investera. 


Genom att starta ett konto hos Avanza genom min affiliatelänk så får jag en mindre summa av Avanza. Detta påverkar inte på något sätt vad jag skriver eller tycker om dem. Det hjälper dock mig som student. 

Friskrivning: 
Ingenting av vad som skrivits ska ses som köpråd eller ekonomisk rådgivning. Gör alltid din egna research inför dina beslut. Du behöver alltså själv analysera och bedöma materialet i den utsträckning du tycker det behövs. Jag tar inget ansvar för eventuella felskrivningar, felräkningar eller felaktiga påståenden. 

Ha en trevlig helg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar