tisdag 28 januari 2020

Ekonomiska målsättningar 2020

De sparmål jag har under min studietid kommer inte göra mig rik. Men eftersom jag, sedan jag började spara för ca 5 år sedan, har haft som mål att vara miljonär innan jag var 30 år gammal (100 000 kr året jag blev 21, 200 000 kr året jag blev 22 osv..) så kommer jag hålla fast vid att komma över 500 000 kr innan året är slut. Med en inkomst som består av CSN, jobb vid sidan om och sommarjobb så kommer det bli svårt, men inte omöjligt.

Med beaktning av att jag vill njuta av studentlivet och inte bara spara pengar så har jag satt som mål att lyckas spara 60 000 kr under året, 5 000 kr per månad. Sommarjobbet kommer troligen stå för en stor del av detta beloppet. Hur förhåller sig då detta mål med målet om 500 000 kr innan året är slut? Jo, jag är snäll mot mig själv i min målsättning och beräknar hur högt mitt nysparande ska vara på med beaktning av att jag får en snittavkastning om 10% på min nuvarande portfölj (60 000 kr nysparande + 40 000 kr avkastning).

Vidare kommer 2020 troligtvis bli året då jag passerar 12 000 kr i utdelning, eller 1 000 kr i månaden. För att själv få motivation till mitt sparande brukar jag dela upp detta ytterligare. Precis som Warren Buffet ska ha sagt "If you don't find a way to make money in your sleep, you will work until you die.". 12 000 kr om året blir 1 000 kr i månaden, 231 kr i veckan, 33 kr om dagen, 1,37 kr i timmen, 0,023 kr i minuten.

Även om jag är nöjd med min portfölj och riskprofilen den har så önskar jag att ytterligare sprida riskerna genom att göra Xact Högutdelande till en stor bas i portföljen.

Slutligen har jag en kreditlina om ungefär 200 000 kr som jag kan använda mig av. Denna används som torrt krut vid en större nedgång och ingenting som används annars.

Mina målsättningar för året är alltså;
* Spara 60 000 kr under året.
* Passera 12 000 kr utdelning.
* Öka innehavet i Xact Högutdelande. Målinnehav om 1 000 andelar.
* Spara 500 kr i månaden i Spiltan Globalfond Investmentbolag.

Lämna gärna en kommentar om ni har frågor eller funderingar.
Ha en bra dag!

OBS. Jag friskriver mig från eventuella felaktiga påståenden eller felskrivningar. Vidare ska inga av de aktier eller fonder jag skriver om ses som köpråd.

2 kommentarer:

  1. Snyggt! Lycka till med 500K. När snöbollen väl är i rullning...

    SvaraRadera